נפגעי תאונת עבודה

פגיעה בעבודה – תאונת עבודה

מהי תאונת עבודה על פי החוק המזכה בפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי ?

תאונת עבודה, בהתאם להגדרה בחוק הביטוח הלאומי, היא תאונה שארעה תוך כדי העבודה ועקב העבודה אצל המעביד או מטעמו. ובמקרה של עצמאי – תוך כדי ועקב עיסוקו במשלח ידו.

בנוסף להגדרה זו, ישנם מצבים נוספים שנקבעו בחוק הביטוח הלאומי, שבקרותם יכירו בפגיעה כתאונת עבודה. ואלו המקרים:

  • תאונה שארעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו של העובד לעבודה, מביתו או ממקום אחר בו לן גם אם זה לא ביתו.
  • תאונה שארעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו מהעבודה לביתו.
  • תאונה שארעה תוך כדי הליכתו של עובד ממקום עבודה אחד למשנהו.
  • תאונה שארעה תוך כדי העבודה, במקום העבודה, או בסביבתו הקרובה ביותר, כאשר העובד פעל כדי להציל גוף, או רכוש, או למניעת נזק, או סכנה לגוף, או לרכוש.
  • תאונה שארעה תוך כדי העבודה עקב פגיעה שאינה תוצאה של העבודה ושנגרמה על ידי אדם אחר באמצעות חפץ המצוי בעבודה, והנפגע לא היה שותף לגרימת הפגיעה.
  • תאונה שארעה בזמן הפסקת אוכל שנקבעה על ידי המעביד.
  • תאונה שארעה לעובד תוך כדי מילוי תפקידו כחבר ועד עובדים במקום עבודתו ועקב מילוי תפקידו זה.

גם תקיפה, תוך כדי ועקב העבודה, כולל תקיפה מינית, תיחשב כפגיעה בעבודה, אם היא גורמת לנזק גופני או נפשי ומצריכה טיפול רפואי.

מקרים שאינם מוגדרים כתאונת עבודה לפי חוק הביטוח הלאומי:

החוק קובע כי תאונה שארעה תוך כדי נסיעה או הליכה אל מקום העבודה או ממנו לביתו של העובד, כאשר במהלך אותה נסיעה או הליכה, חלה הפסקה או סטייה משמעותית מהדרך המקובלת ואלו לא נעשו למטרות העבודה – לא תחשב כתאונת עבודה.

גם לחריגים אלה ישנם חריגים בבחינת "החריג לחריג", ובמקרה בו אותה סטייה מהדרך המקובלת, היhתה לצורך ליווי ילדו של העובד לגן ילדים, או למעון ילדים, או למקום אחר שבו נמצא הילד בדרך קבע (או להשיבו משם), או במקרה בו הסטייה היתה לצורך קיום מצוות תפילת בוקר בבית התפילה, לא תוצא התאונה מגדר "תאונת עבודה".

דעו זכויותיכם

באם התביעה כפגיעה בעבודה נדחית ע"י המוסד לביטוח לאומי והנכם עומדים בתנאים שקבעה הפסיקה הענפה בבית הדין לעבודה, ניתן להגיש תביעה להכרה לבית הדין לעבודה.

אם התביעה תוכר כפגיעה בעבודה זכאי הנפגע לדמי פגיעה בעד התקופה בה לא היה כשיר לעבוד. יצוין כי הזכאות לדמי פגיעה בעבור פגיעה אחת הינה מקסימום למשך שלושה עשר שבועות.

בנוסף יש להגיש תביעת נכות.

הנפגע ייבדק על ידי ועדה רפואית אשר תקבע את דרגת נכותו בהתאם לתקנות.

על החלטת הועדה הרפואית ניתן לערער לוועדה רפואית לעררים וקביעת הועדה הרפואית לעררים ניתנת לערעור לבית הדין האזורי לעבודה בשאלת חוק בלבד.

דרגת נכות בשיעור 10%-19% תזכה במענק חד פעמי.

דרגת נכות בשיעור של 20% ומעלה תזכה בגמלה חודשית.

בנוסף זכאי התובע לזכויות נוספות כגון שיקום, גמלה מיוחדת (בנכים קשים) ועוד.

נפגעת בעבודה ? ייתכן ואתה זכאי לזכויות נוספות מעבר לפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי:

מעבר לפיצוי שזכאי נפגע בעבודה מהמוסד לביטוח לאומי, תתכן לנפגע זכות ועילת תביעה כנגד גורמים נוספים. כך למשל אם נפגע בתאונת דרכים בדרך לעבודה, ניתן במקביל לתבוע גם  את חברת הביטוח של הרכב. כן ניתן במקרים רבים (אצל עובד שכיר) לתבוע את המעביד אם אפשר להוכיח כי התאונה נגרמה עקב רשלנות של המעביד (לציין כי ברוב המקרים מעבידים מבוטחים בביטוח חבות מעבידים וניהול התביעה ותשלום הפיצוי מועבר אליהם). ישנם תאונות בהם הגורם האחראי לתאונה הינו צד ג' כלשהו ואז ניתן לתבוע במקביל לתביעה של המוסד לביטוח לאומי גם את צד ג'. כך למשל, בתאונה שארעה בדרך לעבודה עקב נפילה במדרכה עקב מפגע, ניתן לתבוע גם את העירייה.

המידע הנ"ל הינו כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לו או המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד. בהגשת תביעה ו/או לצורך ייצוג בוועדה רצוי לפנות אל עו"ד מנוסה. להערכת סיכויי תביעתך הנך מוזמן לפנות לפגישת יעוץ ראשונה במשרדנו אשר איננה כרוכה בתשלום.

השאירו פרטים
לבדיקת זכאותכם

שתפו אותנו ברשתות

תחומי עיסוק נוספים

נפגעי תאונת דרכים
נפגעי תאונת עבודה
משרד הביטחון
אובדן כושר עבודה
ועדות רפואיות
רשלנות רפואית
דילוג לתוכן